رسانه های لرستان بعنوان بهترین عنصر در تحریک افکار عمومی به شمار میروند
به گزارش روشنا نیوز، عباس دارایی، پژوهشگر مسایل اجتماعی و سردبیر ماهنامه بلوطستان در گفتگو با خبرنگار ما مبنی بر اینکه آیا رسانه ما در جایگاه ترغیب مردم در فعالیتهای انتخاباتی قرار دارد؟ و آیا مردم به آن حد از بلوغ اجتماعی و سیاسی رسیدهاند که فرهنگ رسانهای را جز لاینفک از روند انتخابات بدانند؟ گفت: شکی نیست که رسانه بهترین عنصر در زمینههای پرسشگری، مطالبه گری و تحریک افکار عمومی است و به دنبال آن رسانههای مجازی زمینه لازم را برای تأثیرگذاری در جامعه بیش از پیش فراهم ساخته است. امروز هر شهروند بهراحتی و با استفاده از ظرفیت فضای مجازی در نقش یک نیروی تأثیرگذار اجتماعی ظاهر میشود البته هر رسانه نیز با توجه به کارکرد، گرایش فکری و میزان حرفهای بودن تأثیری متفاوت بر جای میگذارد لذا در کلیت قضیه اگرچه رسانه از مولفه های مهم است اما نقش آن محوری نیست و در مقام یک تسهیل گر عمل میکند.
وی افزود: رسانههای مجازی در سالهای اخیر فضای پرسشگری را در استان رشد داده و به گسترش پدیده شهروند خبرنگاری منجر شده اما در نهایت خبرگزاریهای رسمی منبع غیرقابلانکار اخبار هستند.
این پژوهشگر مسایل اجتماعی تصریح کرد: رسانههای استان علیرغم تأثیرگذاری رافع نگرانیها نیستند بهعبارتیدیگر بسیاری از رسانههای استان به جای ارائه تحلیلهای علمی و ارائه آن به مخاطب درگیر کارهای خبری و حواشی آن شدهاند. رسانهها همواره به دلیل خلأ احزاب کارآمد و گروههای مدنی، کارکرد سیاسی پیدا کردهاند، در چنین شرایطی پرواضح است که خبرنگار نیز تبدیل به کنشگر سیاسی میشود.
سردبیر ماهنامه بلوطستان گفت: نگاه اقتصادی مطبوعات به انتخابات آسیب مهم این حوزه است و برخی رسانهها بجای محتوا سازی به دنبال منافع اقتصادی رفته و جریان سازی را فدای کار اقتصادی میکنند. هیجان، رقابت ایلی و احساس به عنوان سه شاخصه انتخاباتی در استان لرستان است و مهمترین وظیفه رسانه در فضای حاکمیت این سه مولفه این است که ذائقه مردم را از این حالات به سمت انتخاب اصلح سوق دهند.
انتهای پیام.
ارسال دیدگاه