مجلس کارآمد، سیاست های سلبی و ایجابی/ علی ایار
با وجود اهمیت جایگاه مجلس و لزوم برخوداری یک ساخت سیاسی از مجلس قوی و کارآمد در راستای کارآمدی دولت، در ادبیات سیاسی و تحلیل های سیاسی و کنش های عملیاتی در ساحت سیاسی کشور تلاش بر شکل گیری “دولت قوی و کارآمد” است تا شکل گیری “مجلس کارآمدی و قوی”. بنابراین لازم است جهت […]

اما مجلس با اتخاذ سیاست ایجابی به مجلسی کارآمد می شود و دولت را نیز در مسیر پاسخگویی و کارآمدی و نیل به حاکمیت خوب هدایت و کمک خواهد نمود.سیاست ایجابی که به تعبیر وبر مستلزم پذیرش مسئولیت سیاسی است
این مجلس با پرداختن به وظایف قانونی خود فرصتی برای اعتلای جامعه فراهم می کند. در ارتباط با مجلس شورای اسلامی در کشور ما، مجلس بر پایه قانوان اساسی دو وظیفه دارد؛ اول حوزه «قانونگذاری» و وظیفه دوم آنها به موضوع «نظارت» ارتباط می یابد. قانون اساسی در توضیح وظیفه نخست نمایندگان مجلس آورده است که «مجلس شورای اسلامی در عموم مسایل در حدود مقرر در قانون اساسی می تواند قانون وضع کند ». و این وظایف در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل های ۷۱ تا ۹۹ به تفصیل به میزان اختیارها و وظایف نمایندگان پرداخته است. این اختیارات از حق وضع قوانین در عموم مسائل کشور به شمار ، شرح و تفسیر قوانین عادی (اصل ۷۳ قانون اساسی )،. بررسی لوایح ارائه شده از طرف قوه مجریه و ارائه طرح های لازم( اصل ۷۴) حق تحقیق و تفحص نمایندگان در همه امور کشور (اصل ۷۶)، تصویب عهدنامه ها، مقاوله نامه ها، قراردادها و موافقت نامه های بین المللی(بر پایه اصل ۷۷ قانون اساسی). همچنین تغییرها در خطوط مرزی، تصویب برقراری حکومت نظامی، گرفتن و دادن وام یا کمک های بدون عوض داخلی و خارجی، استخدام کارشناسان خارجی، تصویب فروش بناها و اموال دولتی که از نفایس ملی باشد و همچنین اظهارنظر در مورد تمامی مسائل داخلی و خارجی از دیگر اختیارهای نمایندگان به شمار می رود ( اصل های ۷۸ تا ۸۴ )،اعطای رای اعتماد به رئیس جمهوری و وزیران و همچنین استیضاح و سوال از وی، پیگیری و رسیدگی به شکایت ها از تمامی قوا ( اصل های ۸۷ تا ۹۰ ).از دیگر اختیارهای نمایندگان محسوب می شود. انتخاب اعضای حقوقدان شورای نگهبان و اعمال نظارت های قانونی از راه دیوان محاسبات نیز از جمله اختیارهای نمایندگان منتخب ملت است(اصل ۹۰ قانون اساسی) و با توجه به ابزار قانونی خود از راه دیوان محاسبات، امکان اعمال نظارت بر قوای دیگر را دارا هستند و بنا بر نص صریح قانون، در تمامی امور کشور اجازه اظهارنظر دارند.
بنابراین مجلس شورای اسلامی بنابر نص صریح قانون اساسی یک مجلس با سیاست ایجابی است و با این همه ظرفیت قانونی تعبیه شده در نقش نمایندگی و نهاد مجلس، اصولا مجلس در کشور ما یک مجلس واقعی و با سیاست ایجابی است. اما اتخاذ سیاست سلبی از جانب نمایندگان ملت می تواند شأن مجلس را به یک مجلس سلبی تقلیل دهد. زیرا سیاست سلبی، نوعی چشم پوشی و فروگذاشتن تام و تمام، این ظرفیت های مندرج در نهاد مجلس است که به ناکارآمدی دولت و مجلس منجر می شود. در هر ساخت سیاسی و جامعه ای بسیاری از اختلاس ها، رانت ها، فساد ها، برداشت های غیر قانونی، ناکارآمدی های، توسعه نیافتگی، تورم و کمبود ها و خلاء ها و… ارتباط تنگاتنگی با اتخاذ سیاست های سلبی از جانب نمایندگان مجلس دارد. البته اتخاذ سیاست سلبی از جانب نمایندگان مجلس می تواند می تواند نمود های تفاوت داشته باشد از مواضع افراطی در قبال مسایل سیاسی تا تلاش برای تغییر و دخالت در عزل و نصب مدیری اجرایی در پایین ترین سطح اداری را شامل می شود. از جهت دیگر در بسیاری از حوزه ها که بافت قومی و عشیره ای حاکم است در برخی ادوار در طول چهار سال نمایندگی، شاهد حضور پیوسته شخص نماینده در مجالس ترحیم، جشن های خانوادگی موکلین خود هستیم و حتی در زمان بحث پیرامون مهمترین لوایح نماینده به جای آن که به دنبال گنجاندن منافع موکلین خود در لایحه و بررسی و تدقیق لایحه مورد نظر باشد با راه انداختن کارناوال شبه تبلیغاتی ، مانوری از قدرت و سرکشی از ادارات محلی به راه انداخته که در بسیاری از موارد به دلیل همراهی مدیران محلی موجب تعطیل شدن غیر رسمی ادارات محلی می شود این سیاست های پوپولیستی نیز به نوبه خود، نوعی از بدترین سیاست سلبی است که نمایندگان فاقد قدرت و توان نمایندگی اتخاذ می کنند تا ناکارآمدی خود را به اسم بازدید از حوزه ، پنهان نمایند. یک مجلس و نمایندگانی با سیاست ایجابی قطعا در مورد مسائل جاری جامعه موضع گرفته از تایید تا اعتراض و تلاش برای حل و جلوگیری از وقوع و یا تکرار این مسایل. در قضیه فساد های مالی پی در پی مواضع مجلس کجاست؟ چرا مجلس از ظرفیت قانونی خود استفاده نمی کند؟ چرا مجلس نگران فرسایش سرمایه اجتماعی نظام و حاکمیت و حتی خود نهاد مجلس به عنوان مظهر اراده ملت نیست؟ آیا اگر مجلس سیاست ایجابی اقتباس کند می تواند به مناقشه های فوق بی توجه باشد؟آیا سیاست های سلبی از هر نوع از افراطی گری گرفته تا سیاست های پوپولیستی تا کنون توانسته است راهی پیش پای جامعه بگذارد؟ پاسخ خیر؛ به عنوان مثال چنان چه مجلس دهم بتواند با اتخاذ سیاستی ایجابی، مسأله رانت ها، آسیب های اجتماعی، قانون گریزی ها، فساد ادرای، فیش های حقوقی و… در طول دوره چهار ساله عمر خود به عنوان یک “فساد شبه قانونی” و یک تبعیض سازمانی که نظام ادرای کشوربه شدت ناکارآمد نموده ساماندهی کند بیشترین خدمت به موکلین خود و نظام سیاسی کرده است.
بنابراین ضرورت دارد که مجلس دهم که مدعی” مجلس معتدل” است، با پرهیز از اتخاذ” سیاست سلبی” به دنبال استفاده تام از ظرفیت های قانونی مجلس باشد . استفاده از این ظرفیت ها تعامل دولت و مجلس را در مسیر سازنده قرار می دهد، بنابراین باید با عنایت به تشریح سیاست های سلبی و ایجابی، قائل به دو نوع تعامل بین دولت و مجلس بود، تعامل سلبی و تعامل ایجابی. تعامل سلبی که معلول سیاست سلبی اتخاذ شده از جانب مجالس ضعیف است دولت را از مقام پاسخگویی و مسئولیت پذیری باز داشته و مجلس را هم از ظرفیت های قانونی خود باز می دارد. البته اتخاذ سیاست ایجابی به معنای به چالش کشیدن افراطی دولت نبوده زیرا یکی از مصادیق سیاست سلبی افراط گرایی از هر نوع است. تعامل دولت و مجلس در صورتی به تعاملی ایجابی مبدل می شود که نمایندگان مجلس با اتخاذ سیاست ایجابی و پرهیز از هرگونه افراط در مواجهه با دولت و پرهیز از اتخاذ مواضع پوپولیستی، مطابق با اصول ۷۱ تا ۹۹ قانون اساسی ظرفیت قانونی و نهادی مجلس شورای اسلامی را در جهت توسعه همه جانبه قرار دهند. بدون شک هر دولتی که مدعی کارآمدی، فساد ناپذیری و پیشرفت باشد باید از” رویکرد ایجابی مجلس” دفاع نماید زیرا اتخاذ این مدل از تعامل بین دولت و مجلس به کارآمدی نهاد دولت و مجلس و بالندگی کشور منجر خواهد شد.
دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران و پژوهشگر مسایل اجتماعی





ارسال دیدگاه